Podvozje

Modifikacije vozil
Odgovori
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Evo ker je na to temo vse skupaj precej razmetano okoli in okoli, bom skušal čimveč info zbrat v tej temi, pa se lahko potem odpre eno, kjer bo lepo vse po predalčkih predstavljeno :D V tej pa naj bodo vprašanja, odgovori, debate,...Od osnov do specifičnih nastavitev, geometrije in dušenja, ter vsega kar skrbi da je avto hiter in stabilen, pa naj bo to na cesti ali pisti :D

Karkoli iščeš v slo jeziku, je ena velika žalost, ali pa moraš pregledat 10 tem, da najdeš kaj uporabnega, tako da bi bilo lepo imeti vse na kupu. Pa recimo da se pri specifičnih stvareh osredotočimo na Renault vozila, čeprav so osnove čisto splošne :wink:

Pa bom začel z eno stvarjo, ki me trenutno najbolj muči. Ko sem med pregledovanjem teh zadev zasledil kako pomembna je sama frekvenca podvozja za osnovno namembnost, sem se malo poglobil v to :lol: V bistvu je to neko razmerje med težo avta na osi in trdoto vzmetenega medija tiste osi. Meri se jo v CPM (cycles per minute) ali v Hz (hertz). V osnovi imajo navadni (udobni) avti frekvenco 60-90CPM, športni 90-120CPM, kar je nad 120CPM pa so že bolj dirkalne zadeve.

Na avtih s poltogo premo je frekvenco zadaj čisto enostavno izmeriti :wink: Odstranimo (ali samo odšraufamo na eni strani) amortizerje in začnemo narahlo zibati avto. Ker amortizer ni povezan s karoserijo/premo, ni dušenja in se avto gunca. Če mu narahlo pomagamo (da se zaradi vseh trenj ne ustavi), začutimo nek ritem, to je dejansko frekvenca. Izmerimo jo pa čisto enostavno, kot že njen opis pove. Torej koliko ciklov (dol + gor) opravi podvozje (oz., v tem primeru avto) v minuti. Lahko tudi samo 30s, pa se pomnoži z 2 :P

Serijski Clio I 1.8/2.0 (22mm) ima okoli 110CPM/1.8Hz, moj na Gr.N/Express torzijah (23.2mm) ima 120CPM/2Hz, za ostale se jo pa enostavno izmeri :wink:

Spredaj je pa problem, ker pri McPherson tipu vzmetenja težko "odklopiš" amortizer, tako da je treba te stvari izračunat :roll: Treba je vedet trdoto (spring rate) fedrov, težo avta na sprednji osi in količino nevzmetene mase (feltna, pesto, amortizer, disk, čeljust,...). Za stvari, ki se komplet premikajo (feltna, guma, disk, čeljust, pesto) se vzame cela njihova teža. Za stvari, ki so vpete na karoserijo, pa se vzame samo polovico oz. primeren del njihove teže (roka, polosovina, feder, amortizer). Tu je en izmed kalkulatorjev: http://www.racingaspirations.com/apps/w ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Sem dal tudi na kup vse podvozje in teže so sledeče:

disk, pesto in čeljust (Clio II RS): 18.2kg
feltna, guma (15x7" Superleggera in 195/50 Potenza): 13.8kg
1/2 polosovine (Clio II RS): 3kg
1/2 roke (Clio II RS): 0.4kg
ohišje amortizerja (Bilstein monotube): 3.3kg
1/2 fedra: 1kg
ostalo: cca. 13kg

Skupaj to nanese: 41kg nevzmetene mase

Teža avta naj bi bila 980kg, z razmerjem 66:34, kar nanese 646kg na sprednji osi, to je 323kg (čeprav v realnosti je verjetno malo razlike L/D) na posameznem kolesu. Glede na to, da so roke, polosovine in zavore par kg težje od serijskih in feltne par kg lažje, zaokrožimo to na 325kg po kolesu. Od tega odštejemo 41kg nevzmetene mase in smo na 284kg vzmetene mase (sprung weight) po kolesu. Trdota fedrov od 182 CUP je 3,18kg/mm in kalkulator vrže ven točno 100CPM, za serijskega s trdoto fedrov 2.4kg/mm, pride 87CPM.

Pa še ene meritve corner weight 182 (pol tanka bencina):

levo spredaj: 346kg
desno spredaj: 362kg
levo zadaj: 193kg
desno zadaj: 201kg
skupaj: 1102kg

levo skupaj: 539kg
desno skupaj: 563kg

Sicer je razlika L/D 24kg, ampak so diagonale v razliki 8kg, kar je OK. Edina "napaka" je ta, da je to teža brez voznika :roll:


To je to, na hitro, kako se pride do frekvence podvozja, kar bi morala biti osnova, ko se "dela" podvozje :wink: Zakaj je kakšna frekvenca dobra in do koliko se naj bi še šlo na cestih avtih, bo pa upam da kdo drug napisal.

Torej mene pa zanimajo sledeče stvari...

1. če imam amortizerje s 14cm absolutnega hoda (torej negativni in pozitivni), koliko dolge fedre rabim in kakšne pomožne vzmeti (helper spring)? Premer vzmeti bo 2.5" ID. Batnica ima 16cm hoda, koliko dolge in "trde" bump stop-e rabim, da bo zadeva funkcionirala?

2. rabil bi izmeriti frekvenco na Express-u s povečano nosilnostjo, ali pa na Cliu, ki ima Gr.A torzije (24.5mm) :wink: Delno pride v poštev tudi 19 16V in Megane 2.0 16V, da lahko povlečem vzporednico in izračunam navidezno "trdoto" zadnjih torzij. Serijske od Clia 16V imajo cca. 1.75kg/mm, Gr.N pa 2.1kg/mm. 182 CUP naj bi imel cca. 135-140CPM in vemo da se na slabi cesti pelje odlično. Za kaj takega bi rabil nekje 20-30% trše kot je zdaj, torej cca. 2.5-2.8kg/mm navidezne trdote. Tudi po občutku, bi moral biti avto toliko trši, kot je Gr.N od serijskega, ali celo malo več, na tej višini pač :roll: Pri tej teži avta je to verjetno okoli 25mm debeline torzijskih. Če kdo ve za kakšno kombinacijo take debeline torzijskih, ki pašejo v premo od non-16V Clia I, Clia 16V, Express-a s povečano nosilnostjo ali podobnega avta, ki ima premo enako ali do max. 5cm ožjo od Clia 16V, naj prosim sporoči :wink:

3. mi lahko nekdo izmeri dolžino amortizerja od spodnje luknje kjer pride vijak, do vrha batnice, pri amortizerju od Clia 1.8 16V, ali še bolje od Williamsa. Batnica mora biti do konca iztegnjena.

Hvala :wink:

Upam da se razvije ena pametna tema, da se bomo vsi precej naučili iz tega, ker se mi zdi škoda, da vsak skriva svoje znanje, namesto da bi imeli vse to na kupu in imeli korist od tega, ne glede na znamko avta :wink:
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
moofdi
Prispevkov: 980
Pridružen: 21 Feb 2007, 17:21
Kraj: Radovljica

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a moofdi »

8)

Podpiram take teme!

Praviš da bi izmeril na R19 16V? Do novembra maš možnost izmerit na moji...lahko z 23mm in 24mm torzijami, za primerjavo. Prideš, odklopimo amortizerje pa računaš, torzije zamenjam v 30min pa se proba. :wink:

Bom pa še jaz ob priliki se mal razpisal, ko bo kakšna urca časa več glede mojega setupa. :wink:
Če je ravno, ni zabavno.
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Super, priletim enkrat s sixpack-om pa štoparco :D
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
Spula
Prispevkov: 1389
Pridružen: 07 Nov 2012, 17:54
Kraj: LJ okolica

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Spula »

Zanimiva tema upam da bo šla v pravo smer :)

Kaj pa s powerflex pušami ima kdo izkušnje na Renaultu? Nekateri jih na BMW-jih dosti hvalijo.
RenaultSport
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Emm, predvsem slabe ja :lol:

Zaradi tega naprimer:




Kar se tiče pa BMW foruma (in še kakšnega drugega) pa ne bom komentiral, zato sem tudi odprl tukaj temo, kjer so bo brisalo vse offtopice. Če se nekdo samo cjazi s svojim športnim avtom in pol pravi da je Powerflex super, ker mu držijo že 4 leta na 2 avtih in da je to top šit, ja OK...konstruktiven komentar in debata, ali pa izbris, ker bi rad imel eno res kvalitetno temo, če bo uspelo bomo pa vidl :wink:
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
Spula
Prispevkov: 1389
Pridružen: 07 Nov 2012, 17:54
Kraj: LJ okolica

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Spula »

Zanimivo zadeva naj bi bila trša in "odpornejša", se pa še bolj zvija kot cenen ponaredek :shock: :D
RenaultSport
Uporabniški avatar
Drmo
Prispevkov: 2959
Pridružen: 08 Avg 2005, 10:52
Kraj: Garage

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Drmo »

Sej ni tolk problem v materialu. Problem je v izdelavi. Na tak način kot so si to mislili za Renaulte sploh ne razumem kaj so razmišljali. Najverjetneje nič.
Serijske puše, bilokatere, so iz gume in je guma prilimana gor. tukaj pa samo nekaj skupaj vstaviš in je to to. Zelo nevarna zadeva.
Da pa ne bo pomote. Nekatere puše so pa celo dovolj dobro narejene da držijo, tako da ni čisto res da je za vsak avto zadeva zanič.
Če bi kdo razmišljal o tem potem mu priporočam black series od Powerflex-a.

@Kmetek: Za dolžino vzmeti je odvisno od trdote, ker bi verjetno rad imel preload, to pomeni da morajo biti dejansko mehkejše in daljše, in ko so na določeni dolžini (stisnjene skupaj) tako trde kot želiš. Upam da sem ti odgovoril na vprašanje. :)
Enigma motorsport
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

To je res, ker tudi Eibach za E30 dela trse fedre kot so aftermarket, tko da izjeme so...

Trdota bo verjetno nekje 45kg/cm, s preloadom pa ne vem kaj bom, kaj priporocas? Itak ene 2cm lahko se zdaj prilagodim z visino top mountou in usesa lahko se predelam. Zato pa tabim mero serijskega amortizerja, da vidim koliko bo hoda na tej visini kot je zdaj, z Bilsteini.
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
Drmo
Prispevkov: 2959
Pridružen: 08 Avg 2005, 10:52
Kraj: Garage

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Drmo »

Treba izračunat. Ko so na "vozni" višini, se pravi ko avto ni obremenjen dodatno, mora biti 45 kg/cm ali ko je avto dvignjen in kolo razbremenjeno?
Enigma motorsport
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Ko dobim izračun navidezne trdote zadnje preme, bom vedel kaj približno rabim za spredaj. Samo itak feder se stisne kolkr pač se, ko presežeš to mejo, že dviguješ avto, kakšna je tam trdota je treba pa zmerit al kako?

45-50kg/cm bi imel tko k mam zdej 32kg/cm, zdaj pa gruntaj :lol: Pač tako nazivno trdoto fedra, če trši je, manj se avto posede in manj je preload-a, v razmerju s trdoto, je res?
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
Drmo
Prispevkov: 2959
Pridružen: 08 Avg 2005, 10:52
Kraj: Garage

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Drmo »

Res je. Narobe sem prebral in potem tudi odgovoril. Seveda je pri linearnem fedru ne glede na to kje meriš vedno enaka sprememba trdote pri spremembi dolžine.
Največji problej je zdej določit dolžino, samo tudi to mislim da ne bo tak problem. Težo na posamezno kolo zdaj veš, se pravi cca. 284kg. Če si jaz prav razlagam, potem je nekako tako. Feder mora premagat to težo na določeni poziciji batnice, to je podatek katerega rabiš, da bo avto prave višine. 45kg/cm feder se bo stisnil za 6,31cm da bo premagal težo 284kg. Če ima amortizer 14cm hoda in bi rad bil nekje na sredini, se pravi se mora udat za 7cm, to pomeni da mora biti dolg 7+6,31=13,31cm. To pomeni da ti nekaj lufta ostane, ker pa verjetno tega nočeš bi bilo treba dat helper spring. Ponavadi so stinjeni skupaj nekje okoli 2cm, odvisno katera varianta, ampak mislim da nekaj takega bi bilo ok. Prištejeva še debelino vmesne šalčke, recimo 0.5cm in sva na skupnih 2,5cm. To odštejva sedaj od hoda amortizerja in dobiva 11,5cm, kar pomeni da bo glavna vzmet sedaj ok in ne bo plesala ko bo amortizer popolnoma iztegnjen, bo pa helper malo že stisnjen ob montaži zgornje šalce (natančneje za 13.31-11.5= 1.81cm, oziroma malenkost manj ker se oba vdata).

Upam da si prav predstavljam :lol: , pač nikoli še nisem delal podvozja da bi moral bit določen preload ko je amortizer do konca iztegnjen oziroma da si pač ne moreš nastavljat višine. :lol:
Enigma motorsport
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Hehe, ja sej jest lahko to zašraufam gor tko k je, spustim na določeno višino, pol se bom pa vozu sam na bum stop-ih, pa jamral kakšen drek je ta Bilstein :lol: Definitivno ne bi bil prvi tak pacient.

Sej pravim da mam sam 2 pogoja, podobna višina kot je zdaj in amortizer v nevtralni legi 1/3 stisnjen, da mi ostane še 2/3 hoda, tko da bi mogu mal popravit tvojo enačbo, pa bi se izšlo. Itak da 1cm gor al pa dol bom že reskiral pa pol na fino nastavil (če ne druzga pri corner weight), samo zakaj bi žrtvoval pravilno območje delovanja, če lahko to že vnaprej zrihtam s top mount-i in ušesi? :wink: Za samo dolžino fedra pa ni spet take panike, ker je itak 17cm navoja na ohišju, lahko "falim" kakšno colo pri izbiri dolžine :lol:

BTW, sem pa zvedel da Bilstein v IT naredi obnovo in tuning v roku enega tedna, če jim pošlješ pred novim letom, pa tud za zadnje se da zmenit, edino Gr.A so 300€ + DDV (samo zarad tega ker jih ni na zalogi in imajo uniball-e), tako da bom verjetno vzel pač stunane B6/B8, sej sam vložek je praktično enak.
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Uporabniški avatar
Drmo
Prispevkov: 2959
Pridružen: 08 Avg 2005, 10:52
Kraj: Garage

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Drmo »

Sem mislil da maš bolj zakomplicirano in misliš to na kakšne bilstein B6/B8 tlačit brez nastavljanja. Tisto o 2,5" fedrih sem pa čisto spregledal :P

Sem videl da sem bil že malo zmatran ko sem pisal in je en nesmisel tam pri "stisnjenem helperju". No pač sedaj razumeš v čem je fora. Če bi rad malce drugače, samo spremeni "Ride height" pozicijo batnice in boš dobil kar rabiš, Helper bi jaz dal samo tisti mali, samo toliko da malce drži fedre v šalci ko je avto na dvigalu. Med vožnjo ne bo nikoli iztegnjen helper, tudi če boš skakal z avtom :D

Btw, vidim pa da imava spet samo dialoge, samo da tokrat ne po PM-jih :D
Enigma motorsport
Uporabniški avatar
Drejchi
Prispevkov: 1620
Pridružen: 02 Sep 2009, 21:54
Kraj: Ljubljana

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a Drejchi »

A sedaj lahko tudi ostali beremo, pa čeprav pol ne kapiramo... Zanimivo je vseeno zelo. Koristno pa tudi, saj moj projekt ASTjev ni šel po gobe, le začasno na hladno.
Poleg financ me jebe še tisto pošiljanje obstoječega podvozja gor in čakanje, da pride dol. :|
Slika
Uporabniški avatar
kmetek
Moderator
Prispevkov: 3738
Pridružen: 18 Okt 2008, 17:43
Kraj: Bloke

Re: Podvozje

Odgovor Napisal/-a kmetek »

Ja helper bo toliko da drži feder na mestu, bolj me zanima kakšno dolžino fedra rabim? Sej pravim, navoja za igrat se je zadost, samo brezveze imet 2" daljšega kot je potrebno :wink:

Bom ta vikend zmeril serijske od Williams-a, pa da vidimo pri čem sem.

Drejchi, kaj pa če dobiš nekje ene rabljene/iztrošene amortizerje, pa tisto pošlješ gor?
Kar izgubim na ravnini, nadomestim v ovinku :D
Odgovori